Nya aktieköp - Swedbank, Hennes & Mauritz samt Industrivärden

0kommentarer

Börsen har tenderat att gå nedåt de första veckorna på året. För mig som investerar för framtiden är det positivt, jag får fler aktier för samma peng. Jag har köpt aktier, igen. Den här gången blev det Swedbank, Hennes & Mauritz samt Industrivärden
 
Jag valde att köpa 15 stycken aktier i Swedbank till kursen 156,60 kr styck. Hela kalaset gick på 2 355 kr inklusive courtage. Föreslagen utdelning är 10,70 kr styck, vilket gör att jag köpte på en nivå där direktavkastningen var 6,8 procent. Ökning av utdelning är därmed 160,50 kr för denna affär. För tillfället äger jag 175 stycken aktier i bolaget. 
 
Nu när aktiekursen även har gått ned i Hennes & Mauritz valde jag att köpa 7 stycken aktier i bolaget. Aktiekursen var 271,60 kr vilket medför att affären gick på 1 906 kr inklusive courtage. Föreslagen utdelning är 9,75 kr, köpet gjordes alltså med en direktavkastning på 3,6 procent. För min del ökar utdelningen med 68,25 kr efter detta köp. För tillfället äger jag 229 stycken aktier i bolaget, varav 65 av dessa finns på ISK. 
 
Industrivärden är ett fint bolag att äga. Det är så fint så jag har köpt 10 stycken nya aktier till en aktiekurs om 126,60 kr styck. Jag betalade 1 269 kr inklusive courtaget. När det kommer till utdelningen är det föreslaget 5 kr per aktie, för min del en ökning med 50 kr i utdelningar genom detta köp. Direktavkastningen var 3,9 procent vid affären. För tillfället äger jag 89 stycken aktier i bolaget. 
 
Här nedan ser ni vilka bolag jag har köpt under januari och februari i år. Totalt köp om 14 886 kr hitills. 
 
 
Aktiereserven
Jag sparar månadsvis till ett konto som jag har valt att kalla aktiereserven. Det här kontot är till för investeringar utöver de månadsvisa, exempel om jag ser en sättning nedåt i ett bolag eller om det inträffar en börsdipp. I nuläget finns 53 672 kr på detta sparkonto. 

Kommentera

Publiceras ej