Jag är inte där än

0kommentarer

Det är intressant att se hur stora mina utgifter är per månad, speciellt med tanke på att jag har som mål att mina passiva inkomster ska täcka utgifterna. Här nedan finns mina utgifter för december 2015. 
 
Är det några utgifter som utmärker sig för månaden? 
  • Utematen uppgår till 774 kr, det beror dels på en tjänsteresa, besök i hemstaden och en julmiddag ute med vänner. 
  • Utgifter för fackförbund och försäkringar uppgår till 723 kr, vilket är halvårsfakturan för hemförsäkringen. 
  • Utgiftsposten för presenter uppgår till 1 848 kr och det beror på julklappar till mina nära och kära, bland annat ger jag pengar till mina bröder. Min sambo fyller år i december och då blev det en något dyrare present i år. 
  • Aktiviteter uppgår till 896 kr, vilket kan förklaras av att vi har haft besök av min ursprungsfamilj och att vi då roade oss - värt allt i världen. Dessutom betalade jag en konsertbiljett som kommer ske i vår. 
  • Utgiftsposten för resor uppgår till cirka 2 500 kr, vilket innefattar resor till hemorten samt en utlandsresa som gjordes i januari. Det återstår några utgifter för denna resa som bokförs i januari. 
 
Mina utgifter för december är 11 301 kr. Såhär ser det ut i detalj:
 
 
Jag tror bestämt att den här månadens utgifter är den högsta sedan jag började beräkna utgifterna. Med tanke på ovanstående punktlista så kan jag förstå varför det är så. Mycket har hänt under december vilket kräver pengar. 
 
Jag har valt att inte ta med utgifter för amortering på bostadslånet och studielånet. Anledningen till detta är att jag har insett att amorteringarna i framtiden kommer variera och då är det enklare att ta mina uträkningar för utgifterna och plussa på de amorteringar som jag ska eller vill göra. 
 
 
Genomsnittlig utgift per månad är 9 288 kr. 

Kommentera

Publiceras ej