Nya aktieköp - Hennes & Mauritz och Industrivärden

1kommentarer

Förra veckan hade vi en liten dipp på börsen - och såklart är jag där o köper aktier till bra kurser. Jag slog till med köp i Hennes & Mauritz samt i Industrivärden
 
Jag har köpt 10 st Hennes & Mauritz till kursen 282,40 kr styck. Inklusive courtaget gick affären på 2 831 kr. Vid samma utdelningsnivå som för år 2015 ökar jag på mina passiva inkomster med 97,50 kr med hjälp av detta köp. För tillfället äger jag totalt 222 st aktier i bolaget, vilket innebär att HM är ett av mina kärninnehav värdemässigt. 
 
Industrivärden är ett annat bolag som jag passade på att köpa efter förra veckans nedgång. Det blev 15 st nya aktier till en aktiekurs på 137,30. Priset jag fick betala blev därmed 2 065 kr inklusive courtaget. Om bolaget lyckas ha kvar utdelningen om 6,25 kr per aktie innebär detta att jag ökar på utdelningarna med 94 kr. Totalt äger jag nu 60 st aktier i Industrivärden. 
 
 
Årets köp visas även i tabellen nedan:  
 
 
 
Aktiereserven
Jag sparar månadsvis till ett konto som jag har valt att kalla aktiereserv. Det här kontot är till för investeringar utöver de månadsvisa, exempelvis om jag ser en sättning nedåt i ett bolag eller om det inträffar en börsdipp. För tillfället finns 49 673 kr på detta sparkonto.  
 
 

1 kommentarer

H

13 Jan 2016 14:35

Vad har du för courtageklass när du köper i sådana poster? Blir inte courtaget ganska högt om du använder dig av mini?

Svar: Tack för din kommentar. Jag har courtageklassen "mini" på Avanza Bank. Hur jag tänker angående courtaget vid mindre affärer presenteras bäst i detta inlägg: http://rikedom.blogg.se/2015/june/ny-investeringsfilosofi-2.html#comment
Det kan hända att courtaget blir någon krona mer än om jag skulle haft klassen "small" (i och med att mitt räkneexempel var på att jag köpte för 5 000 kr en gång i månaden), men tror att det går jämnt upp i och med att jag kan köpa oftare och olika bolag regelbundet.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej