Nya aktieköp - Industrivärden & Swedbank

0kommentarer

Jag kan inte låta bli att trycka på köpknappen när vi ser aktiekurser som har sjunkit något. I veckan har jag köpt Industrivärden och Swedbank. 
 
Jag har köpt 10 stycken aktier i Industrivärden till kursen 132,90 kr styck. Inklusive courtaget gick affären på 1 332 kr. Om utdelningen hålls på samma nivå som under år 2015 har jag ökat de passiva inkomsterna med 62,50 kr genom detta köp. Då Industrivärdens aktiekurs sjönk något mer i veckan passade jag på att köpa fler andelar, rättare sagt 9 stycken aktier till ett styckpris om 127,70 kr. Inklusive courtaget betalade jag 1 152 kr för detta. Av denna affär ökar jag utdelningarna med cirka 56 kr om det är så att bolaget har oförändrad utdelning detta år. För tillfället äger jag 79 stycken aktier i Industrivärden. 
 
Swedbank är ett annat bolag som är fint att äga. Jag har köpt två stycken nya aktier i bolaget, till aktiekursen 169 kr. För detta betalade jag 339 kr inklusive courtaget. Vid samma utdelning som år 2015 innebär detta att jag ökar på de passiva inkomsterna med 22,50 kr. För tillfället äger jag 160 stycken aktier i Swedbank. 
 
Här nedan visas vilka bolag jag har köpt under början av år 2016. Skönt att ha kommit upp i nivåer som totalt 7 719 kr. Det är bara att fortsätta! 
 
 
Aktiereserven
Jag sparar månadsvis till ett konto som jag har valt att kalla aktiereserven. Det här kontot är till för investeringar utöver de månadsvisa, exempelvis om jag ser en sättning nedåt i ett bolag eller om det inträffar en börsdipp. I nuläget finns 49 673 kr på detta sparkonto. 

Kommentera

Publiceras ej