Återköp av IPS

1kommentarer

Det har blivit uppmärksammat att de som har pensionspengar i en IPS kan återköpa denna pensionsförsäkring om värdet understiger ett prisbasbelopp – det vill säga 44 300 kr för år 2016. Egentligen ska detta pensionssparande betalas ut tidigast från 55 års ålder. Men det finns alltså undantag, där Skatteverket inte behöver ge något medgivande.

Vid återbetalning av pensionsförsäkringen räknas detta som pension och utbetalningen räknas därför som skattepliktig. Det institut som tillhandahar försäkringen drar av 30 procent i preliminär skatt.

För mig är det aktuellt att återköpa pensionsförsäkringen och avsluta pensionssparkontot i förtid då jag uppfyller kravet om ett understigande belopp om ett prisbasbelopp. Dessutom vill jag inte ha några pengar låsta till en viss ålder.

Mitt IPS-sparande började år 2014 med 300 kr i månaden. Allt eftersom blev avdragsrätten för detta sparande mindre och mindre – vilket gjorde att min sista inbetalning var i februari år 2015. Summan jag har på detta konto är i dagsläget 1 757 kr. Alltså under det prisbasbelopp som jag skrev ovan. Great. Jag har ansökt om utbetalning från Avanza, men det tar lite tid – de har många ansökningar. På mitt konto kommer jag få utbetalt 1 230 kr eftersom de drar 30 procent.

Vad ska jag använda pengarna till?
Exempelvis kan jag köpa 111 stycken kexchoklad eller 38 stycken kaffe på stan. Något som jag tycker väldigt mycket om. Mitt fritidsintresse är investeringar i aktier så jag har beslutat mig för att 50 procent av summan går till direktinvesteringar och 50 procent går till boendesparandet.

Hur tänker ni kring att återköpa era pensionspengar? Är det aktuellt för er?

1 kommentarer

pengarmoneypengar.blogg.se

13 Mar 2016 19:27

Jag har gjort detta. Precis som du gillar jag egentligen inte att ha pengarna låsta så det är bra att man kan göra detta. Bra att du använder pengarna till aktier och boende.

Svar: Bra att du också har återköpt, tror det är det bästa alternativet om man kan det! Blir bra tillskott för mig för de båda ändamålen :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej