Jag är inte där än

4kommentarer

Det är intressant att se hur stora mina utgifter är per månad, speciellt med tanke på att jag har som mål att mina passiva inkomster ska täcka mina utgifter. Här nedan finns mina utgifter för februari 2016. 
 
Är det några utgifter som utmärker sig denna månad? 
  • Februari månads utgifter är rekordlåga. Om jag ska peka på något som är högt är det resor för 900 kr. Det här är lokaltrafiken där jag bor samt en resa till min hemstad. Jag konstaterar att det är värt varenda utlagd krona. 
Mina utgifter för februari 2016 är 6 233 kr. Såhär ser det ut i detalj: 
 
Jag har valt att inte ta med utgifter för amortering på bostadslånet och studieskulden. Anledningen till detta är att jag har insett att amorteringarna i framtiden kommer variera och då är det enklare att ta mina uträkningar för utgifterna och plussa på de amorteringar som jag ska eller vill göra. 
 
Varför är utgifterna så låga? Jag tror att jag var inställd på att jag skulle uppnå en hög sparkvot vid den senaste lönen och samtidigt då förberedd på att jag inte skulle handla så mycket under månaden. I efterhand kan jag konstatera att sparkvoten uppgick till 75,1 procent. Läs mer om det här
 
Genomsnittlig utgift per månad är 8 977 kr. 

4 kommentarer

Daniel

06 Mar 2016 13:29

Så billigt boende! En hyra är ju större än det där. :-(

Svar: När jag köpte bostadsrätten var jag ute efter en låg avgift och det tycker jag att jag lyckades med. Avgiften och boräntan delar jag och min sambo på, redovisat i tabellen är min del av utgifterna :) Just nu är det väldigt billigt boende, får se hur mycket det påverkar om bankerna i framtiden väljer att höja boräntorna.
Rikedom

Anonym

06 Mar 2016 22:58

Hej! Ser att du äger Coca Cola i din portfölj. Söker jag på Avanza finns det flera olika Coca Cola. Är det coca-Cola co (KO) du äger?

Svar: Hej! Precis, på min avanza-skärm står bolaget som Coca-Cola CO (KO). Tycker själv det är ett mycket fint bolag att äga på lång sikt :)
Rikedom

Daniel

07 Mar 2016 22:55

Som jag förstått det så finns det ett "riktigt" Coca Cola (KO) och en bunt företag som gör Coca Cola-produkter men utan att äga varumärket. Jag har egentligen aldrig tittat på de där andra bolagen. Något av dem kanske också är bra.

Svar: Det hade jag inte så stort hum om! Kanske idé att kolla upp som sagt va :)
Rikedom

Micke

16 Mar 2016 10:30

Hej, kul blogg, och vad duktig du är på att spara och investera.

Jag blir glad i själen när jag ser hur lite man faktiskt kan leva för i månaden och ändå ha ett bra liv.

Sedan blir jag avundsjuk på att det är orättvist billigt att inte bo i Sthlm. Med tanke på bostadpriserna och att det är stora avstånd+trängselskatt osv.

Jag skulle gärna bo i en mindre stad, men det är inte värt att flytta ifrån familj och vänner.

Svar: Hej! Tack för dom orden :)

Det jag har siktar på är att ha låga fasta kostnader, som du märker bor jag billigt och har inga nämnvärda utgifter för abonnemang. Det här gör i slutändan mycket.

Tycker själv att jag unnar mig resor, både till hemstaden och utomlands.

Svårt läge när familj finns i Sthlm, du får ut på bostadsmarknaden och försöka hitta låg hyra/avgift.

Ha det gott!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej