Nya aktieköp - Skanska, Industrivärden, Handelsbanken samt Axfood

1kommentarer

Det var någon vecka sedan jag köpte in något bolag till den långsiktiga portföljen. Men nu har det hänt – jag har gjort två köp i bolag som är välkända i min portfölj. Skanska och Industrivärden. Jag har även gjort två köp i bolag som jag sedan innan inte ägt – Handelsbanken och Axfood.

Det blev köp av 10 stycken aktier i Skanska till en aktiekurs om 185,60 kr styck. Affären gick på 1 861 kr inklusive courtage. Utdelningsnivån är 7,50 kr per aktie, vilket medför en direktavkastning på 4 procent vid mitt köp. För tillfället äger jag 325 stycken aktier i bolaget (sammanlagt i min depå och på mitt ISK).

När det gäller Industrivärden köpte jag 15 stycken aktier till en aktiekurs om 138,30 kr styck. Affären gick på 2 080 kr inklusive courtage. Utdelningsnivån är 5 kr per aktie och direktavkastningen vid köpet var 3,6 procent. För tillfället äger jag 111 stycken aktier i bolaget.

Under veckan gjordes min första investering i Handelsbanken. 26 stycken aktier köptes vid aktiekursen 115,70 kr - sammanlagt 3 016 kr inklusive courtage. Ordinarie utdelning är 4,50 kr vilket ger en direktavkastning på 3,9 procent. Utöver denna utdelning är det en bonusutdelning på 1,50 kr och dessa ihop ger en direktavkastning på 5,2 procent. För tillfället äger jag 26 aktier i Handelsbanken.

Under veckan har jag också investerat i Axfood för första gången. Jag köpte 18 aktier till aktiekursen 158,10 kr st - sammanlagt 2 853 kr inklusive courtage. Ordinarie utdelning är 5 kr vilket gör att direktavkastningen var 3,2 procent vid köpet. Axfood har även en bonusutdelning på 4 kr och total direktavkastning är därmed 5,7 procent. För tillfället äger jag 18 aktier i Axfood.

Här nedan ser ni vilka bolag jag har köpt under januari, februari och mars 2016. Totalt investerat i aktier för året är 25 658 kr. Investerandet fortsätter!

 

 

 

Aktiereserven

Jag sparar månadsvis till ett konto som jag har valt att kalla aktiereserven. Det här kontot är till för investeringar utöver de månadsvisa, exempelvis om jag ser en sättning nedåt i ett bolag eller om det inträffar en börsdipp. I nuläget finns 56 678 kr på detta sparkonto.

1 kommentarer

Daniel

17 Mar 2016 20:49

Det tar sig. Bara gått 2,5 månader av året och rätt många nya aktier procentuellt sett!

Svar: Jag håller helt med dig! Ett ryck har gjorts vad gäller att utöka andelar i befintliga bolag men också att köpa in mig i nya bolag (Handelsbanken och Axfood). Spännande att se hur kommande kvartal fortlöper :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej