Överflytt till ISK

1kommentarer

Tidigare, under år 2015, skrev jag om att jag har flyttat över bolag från den vanliga aktiedepån till ett ISK - för att slippa skatta för utdelningarna. Här skrev jag att jag har Hennes & Mauritz, Skanska och Coca Cola kvar i aktiedepån, som jag då hade för avsikt att flytta över till ISKn.
 
Jag har tagit tag i saken och gjort en överflytt av Hennes & Mauritz, vilket är ett steg i rätt riktning. Det var 164 stycken aktier som jag förde över. Vinsten kommer beskattas under deklarationen nästa år och jag har en förhoppning om att ränteutgifterna för bostadslånet kommer täcka vinsten för aktierna.
 
Som jag beskrev ovan så är anledningen att inte behöva skatta för de kommande utdelningarna. Det här är fördelaktigt för mig då jag satsar på att årligen återinvestera utdelningarna. Som ett nästa steg i processen mot lägre utdelningsandel till beskattning är att överföra de aktier i Skanska som jag har på vanliga depån. Återstår att se om det blir under det här året eller nästa år.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Daniel

24 May 2016 08:46

Smidigt med det sjunkande priset på H&M för dig. Lägre vinst -> lägre skatt vid överflyttningen.

Jag har haft en H&M-order liggande på en skamkurs sedan några månader men nu är vi nästan där.

Svar: Perfekt för mig! Jag klagar inte på det :)

Hoppas din order snart går igenom. Trevlig helg!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej