Allt viktigare: Buffert

0kommentarer

Något som har blivit viktigare för mig är den ekonomiska tryggheten. Jag har cirka en halv miljon i aktier, vilket är en trygghet i sig, men då jag inte säljer aktierna för att jag har en extraordinär hög utgift en månad så är aktierna ingen kortsiktig ekonomisk trygghet i den bemärkelsen.
 
Som komplement till aktierna, som givetvis ger en ekonomisk trygghet i det långa loppet, behöver jag en kortsiktig ekonomisk trygghet i form av en buffert.
 
När jag gör månadsbudgeten har jag blivit mer och mer medveten om att jag upprättar en budget snävt vad gäller "fria likvider" under en månad. Det här beror på att jag vill spara eller investera det mesta på lång sikt. Två mål som jag har under de kommande månaderna är:
  • Att jag ska budgetera för högre "fria likvider" varje månad (det går ju faktiskt åt pengar löpande under månaden) och
  • Att jag ska öka på min buffert
 
 Målbelopp för bufferten:
  • 5 000 kr i buffert på min internetbank
  • Ytterligare 10 000 kr på banken HoistSpar

Kommentera

Publiceras ej