40,9% av nettolönen sparas, investeras och amorteras

2kommentarer

Lönen för februari månad har kommit in på kontot, en del av dessa likvider ska gå till utgifter men även en del till investeringar samt amorteringar. Den här månaden lyckades jag nå en sparkvot på 40,9% av nettolönen. Riktigt nöjd i och med att det kommer vara några höjda engångskostnader för mig och min sambo de närmaste månaderna, i form av fordonskatt och bilförsäkring. 
 
Här nedan ser ni hur beloppen fördelar sig på lång sikt:
 
 
Summan som jag sparar på lång sikt är 8 773 kr. Som ni ser sparar jag inte lika mycket till boendespar som jag tidigare gjort. Anledningen till det är att jag och min sambo i framtiden ska köpa en gemensam lägenhet eller hus och jag anser att jag redan har rätt mycket sparat sen tidigare.
 
För året är genomsnittlig sparkvot 44,4%. 

2 kommentarer

Aktiepappa

08 Mar 2017 22:26

Härligt att se att någon sparare/investerare amorterar.

Det verkar vara väldigt många som tycker att det är bättre att investera i utdelande aktier än att amortera och det är det. så länge kurserna går upp och räntan är låg. Problemet är när räntan går upp, då går kursen ner och då står man med sitt lån och aktier värda mindre än lånet.

Svar: Håller helt med! Amortera en del av bostadslånet är en självklarhet för mig. Den största anledning är att minska risken för boendet. Hur gör ni?
Spännande blogg ni har, som jag tidigare inte har läst. Det får bli helgens läsning :)
/Rikedom
Rikedom

Aktiepappa

09 Mar 2017 12:29

Jag har valt att amortera kraftigt på mitt bolån tidigare och i samband med flytt till lite billigare fastighet har jag lyckats bli av med bolånet helt vilket är en underbart skön känsla. Skrev lite om det här: http://aktiepappa.blogspot.se/2016/09/placeringsstrategier.html

Roligt att du gillar bloggen. Hoppas att du hittar något läsvärt bland våra inlägg. Det har blivit några stycken nu.

Kommentera

Publiceras ej