Fördelning av aktieportföljen

2kommentarer

Det var ett tag sedan som jag redovisade den procentuella fördelningen på mina bolag. Här nedan redovisas den. 
Mina topp 3 är Skanska, Hennes & Mauritz samt Swedbank. Det är tre otroligt bra bolag på lång sikt (enligt mig). Det är några bolag som jag vill vikta upp - speciellt de olika utländska bolagen. Den tiden kommer. 
 
De fem bolagen med lägst vikt i portföljen är med i min "tillväxtportfölj". 
 
Vad tycker ni om fördelningen? Är det något bolag som jag bör vikta ned alternativt upp? Jag tar tacksamt emot era reflektioner. 

2 kommentarer

Hobbyspararen

31 Jan 2017 13:18

Hej,
Jag undrar hur du resonerar kring det du kallar "tillväxtportföljen"? De motsvarar i nuläget ca 1 % av totalen. Hur ser din plan ut för dessa aktier?

Svar: Hej! Planen är att fylla på i tillväxtportföljen med 500 kr varje månad. Har tidigare haft som strategi att sälja bolagen som når 10-15%. Har frångått det lite då jag har bolag som jag har 20 % på men som jag tror kan utvecklas ännu mer :) Ingen specifik strategi i nuläget alltså.
Rikedom

Lizette

03 Feb 2017 12:47

Hej! Är väldigt nyfiken på hur din portfölj såg ut när du började 2010, såg att dina utdelningar då låg på ca 200 kr och det är ungefär vad jag räknar med i år för min portfölj. Så man kan säga att jag är några år bakom dig ;) och hade gärna sett hur det hela såg ut i starten för dig!
Fortsätt peppa, älskar din blogg som är så tydlig och inspirerande!

Svar: Hej! Tack för din kommentar, härligt att det är någon som läser det jag skriver :)
Under år 2010 hade jag endast två bolag: Profilgruppen och Hennes & Mauritz.
Kan säga att portföljen har utvecklats mycket sedan dess - steg för steg.
Fortsatt lycka till med din portfölj och framtida utdelningar :)
/Rikedom
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej