Minimalism

2kommentarer

Jag och min sambo lever rätt enkelt och bostaden vi har är rätt liten. Det här medför att vi automatiskt inte kan äga så mycket saker. Vi båda vill ha det enkelt i lägenheten och vill inte ha prylar framme i onödan. Vi har helt enkelt inte plats för en massa tjaffs!
 
Vi har en lägenhet som vi har möblerat med det vi behöver (exkluderat några tavlor som vi inte införskaffat ännu) och ett förråd där vi förvarar det vi vill ha i framtiden men inte just nu. När vi blev ihop funderade jag inte jättemycket på att var och en inte hade så mycket saker. I efterhand är jag glad att det kom naturligt och att det inte blev problem när vi senare flyttade ihop.
 
Minimalism är positivt utifrån mitt perspektiv i form av att vi inte har så stora utgifter på saker eller prylar. I förlängningen så behöver vi inte en lika stor lägenhet som vi annars skulle ha behövt om vi skulle få plats med alla saker som vi köpt och samlat på oss under åren. Det räcker med att vi får plats och de nödvändigaste prylarna. Det kan vara bra till nästa lägenhetsköp, att få ner totalpriset.
 
Positivt är också den tiden som vi sparar in på att inte gå o shoppa och inte heller senare städa undan efter oss. Jag skulle vilja hävda att just städningen och ihopplockandet av saker tar mycket energi och tid. En fördel är också att vi i princip vet var varje sak finns och vet vart vi kan hitta dom.
 
Jag har läst bloggen Minimalisterna och inspireras därifrån. En annan inspiration är podden "Andra sätt" som utvecklat mitt sätt hur jag vill leva nu och i framtiden.
 
Hur lever du med tanke på samhällets överkonsumtion?

2 kommentarer

Mini

27 Jul 2017 21:54

Jag och min sambo har liknande förutsättningar, vi lever i en liten lägenhet och ingen av oss hade överdrivet mycket saker när vi flyttade ihop då vi tidigare bott i varsin liten studentlägenhet. Dock har vi lite olika syn på saker och ting. Han är med på noterna när det gäller att ha det prylfritt och skönt hemma i den lilla lägenheten, men har svårt att göra sig av med saker så förvarar dem hos sina föräldrar eller i förrådet. Jag har inställningen att out of sight inte är out of mind, har du sakerna kvar kommer du någon gång att behöva hantera dem. När det gäller samhällets överkonsumtion blir jag mer och mer immun i takt med att jag (med åldern?) bryr mig mindre och mindre om vad andra tycker, samt har ett jobb där jag inte behöver klä mig på ett visst sätt. Skönt att ni båda två verkar ha samma sätt att se på det.

Kul att ha hittat den här bloggen! Många bra inlägg, kommer att följa :)

Svar: Ja verkligen! Tycker jag får mer lugn när jag tänker på att jag inte har så mycket saker i min ägo. Vi håller just på att sälja saker på loppis för att bli av med mer och tanken är att det senare inte ska komma in så mycket prylar i vårt hem. Lycka till med er minimalism och bra blogg du har! :)
Rikedom

Tess

07 Nov 2017 12:28

Väldigt tänkvärt! Vi har också börjat vår resa mot en mer minimalistisk livsstil. Det känns väldigt skönt och för varje påse med saker som vi egentligen inte behöver som skänks bort känner jag att jag får ny energi. Tack för ett bra inlägg :)

Kommentera

Publiceras ej