Nytt aktieköp - Cloetta

1kommentarer

Jag har tagit in ett nytt bolag i min tillväxtportfölj, nämligen Cloetta. Det har varit en önskan under en tid att äga bolaget. För några veckor sedan slog jag till och köpte 14 stycken aktier i bolaget. Det är ingen jättepost men eftersom Cloetta tillhör min tillväxtportfölj följer köpet min strategi (att köpa tillväxtbolag för cirka 500 kr i månaden).
  
Varför vill jag äga bolaget? Nedan går jag igenom bolaget för att sedan förklara varför jag gillar bolaget så pass mycket för att köpa aktier i det.
 
BOLAGET
Cloettas historia har sin början av år 1873 då bröderna Cloetta blev först med att i fabrik tillverka choklad i Sverige. Årtalet 1885 bildades Läkerol och 1934 startade det som skulle bli Malaco. I nuläget är antalet anställda 550 stycken.
 
Idag är bolagets position i Sverige stark och sortimentet är varierat. De säljer bland annat godis, choklad och nötter. Känner ni igen varumärken som Kexchoklad, Polly, Plopp, Läkerol och Malaco? Det här är produkter som Cloetta säljer!
 
 
 
MÅL & INRIKTNING
Kärnvärden för Cloetta, både internt och externt, är: Focus (prioritera, ambition och "kommer att göra/will do"-attityd), Teamplay (ömsesidigt ansvar och stöd och att de anställda ska göra sin del), Passion (vara positiv, göra lite extra och att ha kul) samt Pride (att som anställd vara stolt över bolaget samt varumärken).
 
SIFFROR & AKTIEKURS
Bolaget har varit noterat på Stockholms-börsen sedan år 2009 och är i nuläget på Mid Cap-marknaden.
 
Nettoomsättningen ökade från 5 674 Mkr (år 2015) till 5 852 Mkr (år 2016). Samtidigt minskade årets resultat från 386 Mkr (år 2015) till - 191 Mkr (år 2016).
 
Försäljningen kommer från sockerkonfektyr (54 %), choklad (17 %), pastiller (14 %), tuggummi (6 %), nötter (4 %) och övrigt (5 %).
 
Det är också intressant att titta på hur aktiekursen har utvecklats på lång sikt. På tre år har kursen utvecklats med 63 %. Här nedan är ett diagram på ett års sikt och där ser ni också mitt köp under april.
 
 
 
  
UTDELNING
Efter att utdelningen legat på 0 kr under några år började Cloetta dela ut 0,50 kr per aktie år 2016. Det efterföljande året delade bolaget ut 0,75 kr per aktie. Frågan är hur det här fortsätter. En vägledning får vi när vi läser bolagets utdelningspolicy: "Långsiktigt har Cloetta för avsikt att dela ut 40-60 procent av resultatet efter skatt". Årets utdelningsandel utgör 53 procent av resultatet efter skatt.
 
Vi vet inget om framtiden men jag personligen anser att det är bra för ett bolag att inte bara dela ut resultatet utan även sätta av likvider till förvärv då de även har chans till tillväxt.
 
För tillfället äger jag som tidigare nämnt 14 stycken aktier i bolaget. Det här ger mig (vid rådande utdelning och antalet aktier) 10,50 kr i utdelning. Ingen jätteslant. Tanken är att fylla på med mer aktier och därmed också vara med på tilltänkt utdelningstillväxt samt tillväxt i aktiekurs. För tillfället är direktavkastningen 2 %.
 
FRAMTIDEN
Under år 2016 producerade bolaget 120 000 ton (!) konfektyr och försäljningen ökade med 3,1%. Kommer bolaget kunna hålla den här nivån? Jag tror det. Människor tenderar till att leva mer hälsosamt numera, men jag skulle tro att de som redan "slarvar" kommer slarva än mer i framtiden. Jag såg häromdagen, på Twitter, att barn äter mindre mängd socker/godis. Det är bra för hälso-framtiden. Cloetta producerar även mer hälsosamt snacks (nylanseringar) vilket visar på att de är medvetna om vad som krävs för att även locka till att sälja produkter för de hälsomedvetna.
 
Tillgängligheten för att kunna sälja produkterna är viktigt. I de butiker och affärer som jag besöker hittar jag hela tiden produkter från Cloetta. Det är häftigt och visar på att utbudet finns. Köparna ska bara lägga ner chokladkakor och tuggummi i kundkorgen ;)
 
 
VARFÖR ÄGER JAG BOLAGET?
En anledning är att det är ett fint bolag som har potential till att växa under de närmaste åren. Om de får ordning på sin kostnadskontroll kommer det medföra mycket för resultatet. De kommer även ha möjlighet att förvärva andra bolag vilket kan göra gott. Jag har därför en positiv syn på Cloetta i framtiden.
 
Jag äger även bolaget med anledning av den potentiella utdelningstillväxt som finns. Utdelningen ökade 50 % från år 2016 till år 2017. Medvetenheten finns att det troligtvis inte alltid kan vara så hög utdelningstillväxt men det är ändå lockande att äga aktier i bolaget.
 
Under de senaste året har jag hört och sett att flera pratar positivt om bolaget. Självklart påverkar det här mig och det finns en chans till att "rida på vågen". När jag analyserar bolaget anser jag inte det här är "tomt prat" utan siffrorna visar också på att det är ett bra bolag.
 
MIN REKOMMENDATION
---> Köp!

1 kommentarer

Framtida Rikedom

30 May 2017 23:25

Bra analys. Själv ökar jag försiktigt i Cloetta men tror på dem på långsikt ändå.
Läs gärna min analys av Cloetta här, https://framtidarikedom.blogspot.se/2017/04/bolagspresentation-cloetta.html?m=0

Svar: Verkligen bra analys skriven av dig! Hatten av :) Jag har bolaget också på lång sikt med förhoppning om god utdelningstillväxt.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej