Onoterade bolag

2kommentarer

Jag har blivit mer och mer intresserad av att köpa onoterade bolag, dels för den tillväxtmöjlighet som finns och dels för att det är kul att ha bolag som inte är flitigt omsatta. Det är en spänning i att äga ett bolag i ett tidigare skede och en spänning med att vänta på hur bolaget utvecklas. Självklart är det en större risk än att äga ett börsnoterat bolag. Personligen tycker jag inte det finns analyser om bolagen som är tillfredsställande (upplys mig vart jag kan hitta dessa om ni vet). 
 
Om du som investerare kommer in tidigt i ett bolag kan det vara så att avkastningen på sikt kommer vara hög, högre än om det går så långt att du investerar först när bolaget eventuellt noteras. Med det sagt kan jag också trycka på att det kan vara värt att ta en risk för att eventuellt få en högre avkastning. Hur mycket likvider som ska investeras i onoterade bolag beror på din risknivå och din investeringsstrategi. 
 
Onoterade bolag i min portfölj
För tillfället äger jag två stycken onoterade bolag. Dessa två bolagen är värda 15 800 kr och utgör alltså inte så stor andel av min totala aktieportfölj (som i förra nettoförmögenheten hade ett totalt värde på 489 763 kr). De onoterade bolagen utgör alltså 3,2% av min aktieportfölj vilket jag tycker är en liten andel i sammanhanget. Varför jag tycker det är en liten andel är för att jag tycker att jag bör ta risk. Jag är inte ens fyllda 30 år och har lång tid kvar till pension. Och som så många andra säger: Lite krydda i portföljen är inte fel. 
 
I framtiden planerar jag att fortsätta köpa onoterade bolag och därmed fortsätta ta hög risk. Jag vill dock understryka att min primära strategi med utdelningsaktier hela tiden ligger i fokus. 
 
Vad har ni för tankar om onoterade versus noterade bolag? 

2 kommentarer

Daniel

21 May 2017 18:46

Hur hittar du onoterade bolag?

Jag är rätt defensiv och skulle bara satsa på ett onoterat bolag om jag hade bra insyn och verkligen trodde på det. Annars riskerar man sitta med aktier man inte kan sälja, med ett företag som ändrats mot ens vilja, och utan det skydd börsnotering ger (många extra regler för börsbolag).

Svar: Jag har skaffat ett konto på Pepins.com, de verkar seriösa och de kan (enligt mig) välja ut bra bolag att investera i. Jag har även fått upp ögonen för ett annat noterat bolag via Aktiedagen med Aktiespararna, då har jag kunnat köpa det onoterat via Avanza. Självklart är det en risk att köpa dessa bolag men jag resonerar som så att det handlar om en mindre andel av min aktieportfölj och att jag ska passa på att öka risken för investerandet när jag ännu är under 30 år.
På ett halvår har det ena onoterade bolaget gått upp 56% sedan mitt inköp :)
Rikedom

Daniel

23 May 2017 20:09

Ah, då förstår jag om du är sugen att fortsätta!

Jag känner mig lite bränd på udda investeringar. Min Irakfond gick inte lysande. Hade inte planerat för halva landet (om än mest öken) under ockupation av en terroristorganisation och sedan massor av döda människor och förstörelse för att få bort dem. :-(

Att Avanza är inblandat där gör ju att det känns lite säkrare. De borde filtrerat bort rena skojare.

Svar: Förstår då om det tar emot att försöka igen! Känner inte igen Irak så mycket att jag hade vågat investera i en fond, men det kommer alltid lärdomar från det!! Du får ta med dig det :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej