Pengar ger upphov till frihet

0kommentarer

Längtan efter en större frihet. Bestämma över min egen tid. Välja vad jag vill göra och när jag vill göra det. Inte behöva stressa över arbetsuppgifter som delegeras av chefen. Kunna ta en ledig dag när jag vill. Besöka vänner och familj utan att vara tidspressad. Äta en god frukost ute på stan med en bok i handen. Se solen när det är novembermörkt i Sverige.
 
Pengar ger upphov till frihet. Det är så jag tänker när jag studerar mina aktieinnehav och mina historiska samt kommande utdelningar. Med kapitalet som jag har sparat och investerat ihop under ett antal år kommer friheten smygande. Som ett exempel har jag en nettolön i utdelningar och med tanke på att jag lever på ungefär halva min nettolön beräknar jag att min frihet sträcker sig två månader. Det här kan dock komma att ändra sig beroende på hur höga utgifter jag har, såklart.
 
I nuläget känner jag friheten i att jag i framtiden kan få möjlighet att välja vad jag vill göra. För stunden tar jag därmed inga aktiva åtgärder för att göra en förändring, exempelvis gå ner i arbetstid, utan njuter av att få en heltidslön varje månad. Tankesättet får istället vara att varje aktieinvestering ger en framtida passiv inkomst.
 
Det gäller att vara tålmodig i sitt sparande och investerande men samtidigt se tillbaka på kort sikt. Händelser på kort sikt kan i små steg bli något stort på längre sikt. Om jag påminner mig själv om detta på resans gång kommer underverk ske. Jag är helt övertygad om det! Det finns många bra exempel i etern.

Kommentera

Publiceras ej