Förändringar i livet - Vi väntar barn

4kommentarer

Jag har redan skrivit en kort rad om nyheten på Twitter. Jag och min sambo väntar barn under 2019. Vi har kämpat ett tag för detta men nu syns det verkligen att det är på gång. Jag vill inte kommentera när vi väntar bebisen mer i detalj eftersom jag så långt det är möjligt inte vill bli igenkänd bland bekanta och arbetskamrater.
 
 
 
 
 
Ekonomin i framtiden
Jag och min sambo kommer ha tillfällig gemensam ekonomi under den tid som vi är föräldralediga. Beslutet är taget efter diskussioner här hemma om att vi vill ha en trygg första tid tillsammans med barnet, vi ska inte behöva oroa oss för ekonomin utan det blir ett gemensamt ansvar att klara av det.
 
Vi slår ihop de inkomster som vi får in under, låt säga de kommande två åren, och vi är övertygade om att vi kommer ha det bättre än om det istället skulle vara väldig ojämn inkomst till respektive privatkonto.
 
Under föräldraledigheten finns det, som bekant, inte så höga inkomster att erbjudas.Om vi får över några pengar varje månad kommer vi sätta över det till ett gemensamt sparkonto som får bli vår buffert. Dessa pengar får vi ha de månader där det kommer in lite lägre inkomster på privatkontot.
 
Av ovanstående så kommer det sig naturligt att jag inte kommer investera i aktier i den utsträckning som jag tidigare gjort. Möjligheten finns inte. Jag tänker ändå positivt inför det här, jag har sedan tidigare investerat så mycket jag kan. Utdelningarna kommer betalas till min depå och glädjen inför att kunna återinvestera dessa är ändå övervägande.
 
Jag ska bli mamma och det är värt att stå undan investeringar under något år för det.
 
Hur går era tankar om mina rader? Hur har ni fördelat ekonomin när ni fått barn?
 

4 kommentarer

Daniel

22 Dec 2018 15:04

Grattis!

Svar: Stort tack! Gott nytt :)
Rikedom

Marcus

22 Dec 2018 17:54

Kul och grattis! Funkar utmärkt att spara under föräldraledigheten för oss, så ge inte upp den tanken! jag har vart hemma i 7 månader och min sambo i 12 månader varav 1,5 där vi båda var hemma samtidigt. Har ni möjlighet att kombinera föräldraledighet med semester/komp så blir inkomsten inte så lidande. Jag tar ut 2 dagar komp eller semester varje vecka och 3-4 dagar föräldrapenning. Blir en lite skillnad på nån 1000 lapp i månaden men den äts nästan helt upp av mindre bilåkande och mindre utemat spec lunch. Så investeringarna fortsätter nästan som vanligt

Svar: Inspirerande! Tack för bra kommentar :) Det tåls att skriva en uppföljning av hur det går under föräldraledigheten och om eventuellt sparande.
Rikedom

Snåldonna

29 Dec 2018 13:55

Grattis!

Har ni några tankar på att försöka spara föräldradagar och inte ta ut fullt första året?

Svar: Tack! Det stämmer, vi ska försöka spara till en gemensam buffert från den lön som vi får ut nu för att slippa ta allt för många föräldradagar under det första året.
Rikedom

Anonym

01 Jan 2019 13:36

Vi kämpade oxså ett tag för ett barn men till slut så =)

Efter att vi fick vårt första slog vi ihop våra löner och betalar baserat på ens lön men ens egna utgifter får man stå för själv. Efter vårt andra barn har vi fortsatt så och tycker det fungerar bra även nu några år senare. Bor man i storstad med höga boendekostnader är det svårt att lägga undan pengar under tiden man är hemma. Ta vara på tiden som småbarnsförälder det är en härlig tid, var sak har sin tid.

lycka till med allt

Svar: Det var värt allt kämpande och humör upp och ner. Tårar vid flera lägen. Men när stickan säger gravid - oj.
Bra sätt ni gjort med era löner under föräldraledigheten. Vi funderar på något liknande men jag behöver något högre belopp till amortering på bostaden eftersom jag står som ensamägare. Vi ska planera mer i helgen!

Tack för din kommentar, ha det gott!

Rikedom

Kommentera

Publiceras ej