Utdelningar 2019

3kommentarer

I början av året presenteras de flesta bolagens bokslut. Det är en väldigt intressant tid. Det är en fin genomgång av hur de olika bolagen har gått under det gångna året. Något som jag läser med nyfikenhet är styrelsens förslag till utdelning. Då min investeringsfilosofi är att köpa bolag med utdelning är det här viktigt både på kort sikt (återinvestering) och på lång sikt (delvis kunna leva på utdelningarna).

Det är med andra ord utdelningarna som jag kommer fokusera på i det här inlägget. I årets bokslutskommunikéer har det varit blandat resultat med utdelningsförändringar. 8 stycken av mina svenska bolag har höjt utdelningen, 12 av mina svenska bolag har kvar samma utdelning som föregående år och 4 av mina bolag har meddelat utdelningssänkning. Av ovanstående kan vi se att det är en blandad skörd av förändringar. Jag inser att jag får bli van vid detta och erfarenheter bakåt i tiden säger att det har skett och att det kommer ske i framtiden också. Viktigt är att fokusera på hur vinsttillväxten sett ut för de olika bolagen. Det är ju till slut av vinsten som bolagen ger utdelning ifrån.

Historiskt har mina utdelningar sett ut som följande:

År 2015           10 487 kr

År 2016           14 179 kr

År 2017           19 085 kr

År 2018           23 390 kr

För året är beräknad utdelning 21 092 kr. Det är inte en tillväxt som jag är nöjd med eftersom jag i början av året (innan årsboksluten presenterades) hade hoppats på närmare 24 K i utdelning på helåret. Det var dock beräknat på att alla bolagen skulle ha 0% i utdelningstillväxt. Eftersom jag och min sambo väntar barn (kan komma när som helst!!) så blir det knapert under framtida år (två år?) att investera i aktier för min del. Det betyder också att jag ”enbart” har utdelningarna som kommer in under året att investera. Jag hänger inte läpp för det utan det är ju ändå drygt 20 K att fördela i fina bolag!!

Jag kan konstatera att resan fortsätter! Hoppas investeringarna går bra för dig och att du får ett härligt pengaregn år 2019.

3 kommentarer

Snålgrisen

23 Feb 2019 10:58

Fina höjningar varje år. Jag är nyfiken på "Eftersom jag och min sambo väntar barn (kan komma när som helst!!) så blir det knapert under framtida år (två år?) att investera i aktier för min del." Är det inkomstbortfallet du tänker på? Annars är det ju väldigt fördelaktigt att skaffa barn i Sverige. Det mesta är ju gratis. Tillbehör under de första två åren behöver inte heller de kosta så mycket. Det mesta kan man få av bekanta eller köpa begagnat. Jag tycker det är vansinne att köpa en ny barnvagn för 10000 kr när det går att köpa en fin begagnad vagn för 3000. Det mesta på en modern vagn går att ta av och tvätta. Blöjor och sånt köper man på kampanj.

Svar: Det är inkomstbortfallet jag tänker på i kombination med att min sambo är student och därmed får den låga föräldrapenningen. Samtidigt funderar vi på att spara kontanter till ett något större boende så det är därför det inte blir så mycket aktieinvesteringar. Vi har hämtat nästan alla bebisgrejer från privatpersoner i facebook-grupper, bebiskläder får vi låna av min syster och barnvagn köpte vi på Blocket för 1 200 kr. Vi är verkligen inga som tycker att allt ska vara nytt, det finns så fina saker på second hand-marknaden! :)
Rikedom

Anonym

24 Feb 2019 14:40

Har två barn som snart fyller ett respektive tre år. Inga problem att spara pengar under den tiden trots medelinkomst och köp av dur barnvagn.

Svar: Mycket bra!
Rikedom

drommaren

01 Mar 2019 08:22

Hej Rikedom.

Först och främst, grattis till att ni ska få barn. Kan säga att det är det absolut bästa som finns. Alla åldrar har sin charm men nog är det riktigt mysigt första året. Saknar den tiden lite faktiskt även om 7 åringar också är mysiga :)

Nog om det, vilken fin utdelningstillväxt du har haft genom åren. Förstår att det blir en omställning med sparandet framöver ett tag men det säger bara tjopp så är du tillbaka på banan igen.

Lycka till framöver med både barn och investeringar!

Kommentera

Publiceras ej