Vår nuvarande bostad är såld

1kommentarer

Vi har under de senaste tiden varit stammisar på Hemnet-appen. Anledningen är att vi har letat efter ett nytt, större boende. Vi har förmånen att kunna köpa en lägenhet för kontanter som vi har sparat ihop (och som vi fått från vinst av nuvarande lägenhet) samt lån såklart.

Jag har tidigare skrivit några rader om ämnet här.

Då hade vi haft en mäklare hemma hos oss för att värdera nuvarande bostad. Vi har nu också fått lägenheten såld, till 1 300 000 kr som värderingen var på. Den delen är avklarad och likaså det nya köpet.

Den gemensamma kontantinsatsen slutade på 670 000 kr, vilket är en bra peng i jämförelse med de lån som vi kommer ha hos banken (ca 1 344 000 kr). Belåningsgraden är ca 66,7 %.

Den stora frågan är hur jag ska uppdatera nettoförmögenheten. Hittills har jag bara behövt allokera om ”sparkonto” till ”Bostadsrätt 2” (se nedan för senaste balansräkningen). Jag har ännu inte tagit upp att nuvarande bostadsrätt är värderad 300 000 kr högre än vad jag köpte den för. En av anledningen är att vi inte har lämnat över nycklarna ännu och en annan anledning är att det ligger några minusposter i den (mäklararvode, vinstskatt samt att vinsten faktiskt ska delas med min sambo). Det enklaste för mig är att jag uppdaterar balansräkningen i månadsskiftet juli/augusti då både köp och sälj av bostad är klart.

Köpet av ny och större bostad innebär att månadsavgiften samt boräntan blir högre. Försäkringen likaså. Lätt värt det då det är mer utrymmen, balkong, vår son får ett eget rum samt att vi har närmare till havet. Jag får i höst uppdatera er med våra boendeutgifter :)

 

1 kommentarer

JEAN GRAY

02 Apr 2020 00:38

Jag är Jean från USA , jag hade problem med att bli gravid och föda barn efter 11år av äktenskapet, jag har varit på flera sjukhus men kunde inte föreställa sig förrän jag såg ett vittnesbörd på internet om hur Dr Adeleke hjälpa en dam med sina rötter och örter sirap.. Jag kontaktade honom utan tvekan och han sa till mig allt jag behöver göra, vilket jag gjorde därefter, till min största förvåning, jag blev gravid inom en kort period och jag är så glad att berätta för alla att jag är en mor till barn. Han är en Gud skickas så kontakta honom för alla problem på ([email protected]) eller kontakta honom på Whatsapp: +27740386124 

Kommentera

Publiceras ej