Nytt aktieköp - Swedbank

0kommentarer

Efter min nya investeringsfilosofi (läs den här) fortsätter jag med mina månadsvisa köp istället för kvartalsvisa köp. För denna period har jag köpt NCC, som ni kan läsa om här, och denna gång var det dags att köpa aktier i Swedbank. Resterande bolag som jag hade funderingar på var Axfood eller Ica Gruppen. 
 
Det blev 12 st A-aktier i Swedbank där varje aktie kostade 189,20 kr st. Affären kostade alltså 2 276 kr inklusive courtage. Köpet gjordes på ISK-kontot. Sedan innan äger jag 75 st Swedbank-aktier, vilket medför att jag totalt äger 87 st aktier i nuläget. Jag ser fram emot fler andelar i företaget! 
Varför köper jag Swedbank? 
Först och främst ser jag Swedbanks utdelning som lockande! På den kursnivån som jag köpte aktierna för är direktavkastningen nära 6 %. Det är väldigt bra och eftersom mitt framtida mål är att helt eller delvis kunna leva på de passiva inkomsterna är detta ett utmärkt val, enligt mig. 

Jag anser det också viktigt att fördela portföljen i olika branscher och att fylla på med en bankaktie ser jag som något positivt. Vi behöver alla finansiella tjänster och bankerna är ju som bekant bra på att ta betalt för deras tjänster. Klart jag vill ta del av den vinst som de gör. 
 
För mig är det viktigt att den bankaktie som jag väljer är en modern bank som hänger med i utvecklingen. Där ser jag det som att Swedbank är igång och som Swedbanks VD Michael Wolf uttrycker det i första kvartalsrapporten för år 2015; "Vår starka finansiella utgångspunkt ger oss styrkan att fortsätta forma framtidens bank".
 
 
Min aktiereserv
Utöver mitt månadsköp har jag även en aktiereserv. Min aktiereserv uppgår för tillfället till 43 500 kr. Det är till för köp när ett enskilt bolag minskar i kursnivå eller när jag bedömer att det är en börskrasch. Sparandet till denna reserv fortsätter i hög hastighet. Det känns tryggt att ha en sån pass stor aktiereserv eftersom en krasch kan vara runt hörnet. 

Kommentera

Publiceras ej