Sparande till barn

0kommentarer

Jag fick en fråga angående ett tidigare blogginlägg där jag presenterade min nyfödde sons portfölj. Ni kan läsa inlägget här
Det var "PengarMoneyPengar" (läs hennes blogg här) som ställde följande fråga:
 

Hur kommer du lägga upp det fortsatta sparandet? Månadssparande eller för du över när du har lite extra över?

Jag är övertygad om att det i framtiden kommer bli ännu svårare att få tag i hyresrätt och även svårt att som ung spara till en kontantinsats till bostadsrätt/villa. Som förälder vill jag kunna hjälpa min son så mycket som möjligt för en bra start på vuxenlivet. Att spara pengar och investera dessa är ett steg till detta. Men hur ser det ut med sparandet för tillfället och hur tänker jag om sparandet i framtiden?

Barnbidraget på 1 250 kr fördelas hälften var till oss två föräldrar från Försäkringskassan. Vi har bestämt att halva beloppet ska investeras i aktier samt fonder till vår son. Och den andra hälften ska föras över till vår gemensamma buffert. Det innebär att vår son får 625 kr per månad investerat till framtiden. För tillfället har jag inte möjlighet att ta från min egen lön/föräldrapenning för att dryga ut summan till honom. Det här ser jag som möjligt senare i livet, när han börjat förskolan och vi båda föräldrar arbetar.

Troligtvis kommer det bli en slant investerat genom åren och att det här kommer räcka till att kunna köpa en lägenhet och annat viktigt.

Jag är fullt medveten om att det är en ynnest för oss att ha möjlighet att lägga undan pengar, det är det inte alla familjer som kan. Då vi har den här möjligheten får vi göra det bästa av det.

För skojs skull testade jag, via Avanza, att fylla i uppgifter om sparandet. Såhär är skillnaden mellan att investera 600 kr och 1 200 kr. Det förutsätter dock en årlig avkastning på 8,46%.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej